21
Gübre üzerindeki devlet denetimi
kaldırılarak, gübre üreticilerine
kendi pazarlama faaliyetlerini
yapma ve satış fiyatlarını belirleme hakkı tanındı.
Yeni sürece çok hızlı ayak uyduran Toros, Türkiye’nin
dört bir yanında etkin bir bayi ve lojistik altyapısı
kurdu. Aynı yıl,
Ceyhan Fabrikası’nda
gerçekleştirilen
yatırımla üretim ve
depolama kapasitesi
iki katına çıkarıldı.
Adana’da bir torba
fabrikasının satın
alınmasıyla Toros kendi
ambalajını üretmeye
başladı.
1986-1990
1,8 milyar
doları aşan
proje bedeliyle
Tekfen İnşaat’ın o güne kadar bir
kerede yaptığı en büyük iş olan
Tarsus-Adana-Gaziantep (TAG)
Otoyolu’nun inşasına başlandı.
Bağlantı yollarıyla birlikte
uzunluğu 300 km’yi aşan projede
elde edilen başarı, Tekfen’in artık
dünya ölçeğinde projeleri tek
başına üstlenebilecek kapasitede
bir müteahhit olduğunun kanıtıydı.
Osman Birgili
Tekfen Grup Şirketler
Başkanı
TAG Otoyolu, dünyanın
neresine koyarsanız
koyun, hangi ölçülerle
bakarsanız bakın, mega
bir projeydi ve Tekfen
bu projeyi tek başına
yaptı. 300 km’lik üç
şeritli bir otoyolu hangi
müteahhit yapsa, bu
onun için çok büyük bir
başarıdır.
1986
1987
Erhan Öner
Tekfen Holding
YönetimKurulu
Üyesi, Başdanışman
Biz mevcut iskele
ile terminal işine
başladıktan sonra
bu iş müthiş bir
gelir kaynağı olunca
dedik ki, “Çok
daha büyük bir şey
yapmak istiyoruz:
Bir terminal projesi!”
Bugünkü kadar
para pul yokken,
65 milyon dolarlık
yatırım projesine
imza attık. Böyle bir
proje bugün benim
önüme gelse, “Buna
onay verir misiniz?”
deseler, tereddüt
ederim.
Ceyhan Fabrikası’nın iskelesinde
üçüncü şahıslara yönelik olarak
verilen limancılık hizmetlerinin
giderek gelişmesi üzerine ikinci iskele inşa edildi.
Çok amaçlı olarak tasarlanan Toros Terminali,
sahip olduğu donanım ve kapasite itibariyle Doğu
Akdeniz’in en önemli limanları arasına girdi.
Türkiye’nin ilk “hipermarket”i
Belpa, İstanbul Belediyesi,
Fransız Prisunic firması ve Tekfen
ortaklığında İstanbul’da faaliyete
geçti. Çoraptan beyaz eşyaya,
ekmekten balığa birçok ürünün
tek bir çatı altında sunulduğu
Belpa, 1991 yılında Prisunic’in, 1993
yılında ise İstanbul Belediyesi’nin
hisselerini Tekfen’e devretmesi
üzerine bir yapı markete
dönüştürüldü. Böylece Türkiye’nin
ilk yapı marketi olan Götzen (daha
sonra Tekzen) kuruldu.
1990
Toros Tarım, Mersin’de bulunan
Akdeniz Gübre’yi alarak yıllık üretim
kapasitesini 1,5 milyon tona yükseltti
ve Türkiye’nin en büyük gübre üreticisi oldu.
Tekfen’in 1980’li yıllarda
başlayan dışa açılma
sürecinde karşılaştığı
en büyük sorunlardan
biri olan finansman
ihtiyacını karşılamak üzere
Tekfenbank kuruldu.
Mehmet N. Erten
Eurobank Tekfen Eski
YönetimKurulu Başkanı
Belki bankacılıkta Tekfen
hiçbir zaman çok büyük
olmadı, ama Tekfen
isminin elli yıllık geçmişi,
piyasalardaki itibarı,
riske bakış profili veya
meselelere sahip çıkış
tarzı o kadar iyi biliniyor
ki, bu bize her zaman
muazzam bir avantaj
olarak geri döndü.
Krizlerden bile hep daha
kuvvetlenerek, daha
büyüyerek çıktık.
1981 yılında TST bünyesinde
başlayan sigortacılık
faaliyetleri 1989 yılında Tekfen
Sigorta Aracılık Hizmetleri A.Ş.
adıyla şirketleştirildi.
1989
EsinMete
Toros Tarım Eski
YönetimKurulu Başkanı
Biz liberasyondan önce
hazırlığımızı yapmış
ve kimsenin aklına
gelmezken Türkiye’nin
çeşitli yerlerinde depolar
kurmuştuk. Fabrika ve
terminali de tevsi etmiş,
50 milyon dolara yakın
para harcamıştık. Diğer
bütün üreticiler bize
güldü, “Siz dağa taşa
para harcayıp aptalca bir
iş yaptınız” dedi. Oysa
bunlar, bizim sonradan
lider olmamızın
adımlarıydı.