18
HABERLER
girmezsek kendimize haksızlık yapmış oluruz; çünkü şirketimizin
genlerinde yenilik ve teknoloji var. Diğer yandan Tekfen’in iki ana iş
kolu olan inşaat ve tarım, diğer endüstrilere nazaran dünyada en az
dijitalleşmiş endüstriler. Baktığınız zaman, bankacılıktan sağlığa,
birçok sektör bu deneyimden geçti. Ama inşaat ve tarım, halen diji-
talleşmeye en açık sektörler arasında. Bu alanlarda elde edilecek tek-
nolojik ilerlemelerden ve inovasyonlardan geri kalmamak, sektörde-
ki stratejik avantajımızı ve gücümüzü koruyabilmemiz adına çok
önemli. Tekfen Ventures’ın ana misyonlarından bir tanesi, bu iki sek-
törün gelişmesine katkı sağlayacak inovasyonları bulmak, onlara ya-
tırım yapmak ve kendi işimize olduğu kadar Türk ekonomisine de
teknolojik avantaj kazandırmak.
Yeni fikir arayışınız sadece inşaat ve tarım ile mi sınırlı olacak?
Sinan Uzan:
Bunlar öncelikli konularımız. Özellikle tarım beni en
çok heyecanlandıran alan diyebilirim. Tüm dünyada tarıma yönelik
bir inovasyon ivmesi başladı. Örneğin Kaliforniya’da yaşanan su sı-
kıntısından dolayı çoğu teknoloji firması, “Suyu tasarruf ederek nasıl
verimi artırabiliriz?” sorusuna cevap arıyor. Diğer tarafta drone’larla
olsun, uydu görüntüleriyle olsun, uzaktan algılama sistemlerini ta-
rımda kullanma konusunda muazzam gelişmeler yaşanıyor. Örneğin
tarım alanlarındaki bitki besini eksikliklerini bu şekilde tespit ettiği-
nizde, yurt çapında özel stratejiler geliştirebilirsiniz. Verimlilikten
doğan rekolte tahminleri yaparak, 6 ay öncesinden bir sebzenin üre-
tim miktarının ne olacağını ve bunun fiyatları nasıl etkileyeceğini
tahmin edebilecek duruma gelebilirsiniz. Bunlar, Toros için çok de-
ğerli bilgilerdir. Bilgi de güç demektir. Özellikle gübre ve tarım ala-
nında önümüzü çok açık görüyoruz.
Onun 5-10 sene arkasından da inşaat sektörünün çok büyük bir de-
ğişimden geçeceğini öngörüyoruz. İnşaatta hem verimliliği artıracak
hem de iş güvenliğine katkı sağlayacak, insanların tehlikeli yerlerde
yaptıkları tehlikeli işleri makinelere devredebilecekleri inovasyonlar
bekliyoruz. Bunlar, bizim kendi şirketlerimizin rekabet gücü açısın-
dan çok önemli. Fakat tarım ve inşaat dışında başka fırsatlardan da
kendimizi uzak tutamayız. Bir yerde iyi bir fikir varsa, sektörü ne
olursa olsun, bunu dışlamamak gerekir. Bazen öyle fikirler çıkıyor ki
kendi sektörünü oluşturuyor. Bu nedenle bugün Tekfen olarak hiç
düşünmediğimiz bir iş, şirkete yepyeni ufuklar açabilir.
Selçuk Ergin:
Kurumsal girişim işindeki önemli nokta, şirketin işti-
raklerinin stratejik yatırımlarını ve fırsatlarını önceden tanımlamak
ve orada olmak, hatta olası fırsatları önceden haber almak. Çünkü bir
şekilde bu fırsatların içerisinde olabilmek lazım. Yurtdışında birçok
toplantıya katılıyoruz. Şu an inşaatta ve tarımda büyük fırsat alanla-
rı var. Tekfen Ventures olarak burada fark yaratabiliriz. Gelecekte
dijitalleşmeyen hiçbir şirket ayakta kalamayacak. Biz de yapılanma-
mızı bu öngörüyle yapıyoruz.
Sinan Uzan:
Darwin’in en sevdiğim sözü: “Ne en güçlü olan tür ha-
yatta kalır, ne de en zeki olan. Hayatta kalan, değişime en iyi adapte
olabilendir.” Bu, bizim anahtar düşüncelerimizden birisi. En güçlü
değil, ayak uyduran şirket olmalıyız. Dünyada zamana ayak uydura-
madığı için yok olma noktasına gelen çok büyük şirketler var. En bili-
nen örnek, Kodak. Kodak, 1975’te dijital kamerayı icat etmiş olması-
na rağmen, kendi icat ettiği teknolojiye ayak uydurmadı ve
dijitalleşen, sonunda bugün her telefonda bir kamera olan dünyaya
ayak uyduramadı. Bu da onun sonunu getirdi.